torsdag 8 september 2011

Eufori?

Nu har jag hunnit igenom lite mer av infomaterialet och bland annat lärt mig att ens upplevelse av den nya kulturen ofta genomgår fyra faser; eufori (påminn mig om att detta endast är en fas om jag i mina första inlägg skriver att allt enbart är fantastiskt! ;-)), chock, acceptans och anpassning samt den fjärde fasen där man gärna vill kategorisera kulturen i bra och dåligt. Ska bli intressant och se om det stämmer.
Jag har också lärt mig att:

  • Afrikaner tydligen är helt frälsta i så kallade braais, dvs barbeque-tillställningar där allt möjligt kött grillas. I Sydafrika är detta tydligen ”a way of life”, vilket passar mig alldeles utmärkt eftersom jag älskar kött och då specifikt grillat sådant.
  • South Africans have a reputation for enjoying the occasional drink”. No comments needed.
  • Sydafrikaner pratar generellt väldigt högt. Återigen, utmärkt eftersom jag hör så dåligt!;)
  • Blod för blodtransfusioner testas extremt noga och att risken att bli hiv-smittad genom transfusion därför är väldigt liten. Detta är en mening som gjord att läsa högt för mamma, eftersom det var just detta hon hängde upp sig på de första dagarna efter ”outandet”  om min resa. Personligen anser jag att man kanske inte behöver utgå från att man ska behöva en blodtransfusion om man bara är borta ca 10 veckor…

Nä, jag tycker det låter väldigt bra och just nu ser jag ingen anledning till att eufori-fasen inte ska hålla i sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är så jkl rolig!! :o) //Annika