onsdag 1 februari 2012

Klättring på Taffelberget

Just nu är mina ben som spaghetti efter att ha blivit hämtad av en guide imorse kl 8 och därefter, via Kirstenbosch Botanical Garden, vandrat/klättrat uppför Taffelberget på baksidan. Det hela tog ungefär fyra och en halv timme och var roligt och fin utsikt förstås. Dock var det enligt min mening inte lika fint som vandringarna i Hogsback. Turligt nog var det molnigt och således svalare idag.
Utsikten från toppen på Taffelberget - 1020m högt. Längst till höger Signal hill, i mitten Lions Head, 669m
 som vi gick uppför häromdagen och till vänster ner från klippan ser man linan för kabinbanan. Ön där ute är för övrigt Robben Island.
Uppe på den märkligt platta toppen som påminner lite om
Alvaret på Öland.
När vi kom upp åt vi medhavd lunch och hade sedan planerat att ta linbanan ner. Vi ångrade oss dock och valde att gå den extremt branta vägen ner på framsidan av berget. Förvånande nog var detta faktiskt jobbigare än att gå uppåt. Så efter nära sju timmars vandring idag får det nog bli öl och pizza ikväll. Man måste ju jämna ut nyttigheten!

Nya rummet, med lyxiga detaljer såsom klädhängare och speglar...
Igår fick jag byta rum till ett så kallat tjej-rum (från att ha delat med tre andra, både killar och tjejer, delar jag nu med tre tjejer) här på stället. Det är verkligen ett smart koncept; till skillnad från mitt andra rum finns det massor av speglar, ett särskilt rum utanför badrummet där man kan sminka sig, skåp vid sängen, en massa gratis veckotidningar, flashiga (?) sänglampor och varje säng har sin egen safety box. Badrummet är också större, med mer plats för toalettartiklar och det ligger mer skyddat i mitten av området. Verkligen genomtänkt! Personligen gillar jag visserligen mer att dela med killar (det är så mycket enklare och mindre "fuss"), men det blir säkert bra.

2 kommentarer:

Eva sa...

Kanske inte bara pga "fusset"...

Anonym sa...

Haha! Vilken utsikt och vilka vackra sänglampor! Kram Karin