torsdag 8 december 2011

Kort uppdatering

Vill börja med att förklara att min plötsliga internetfrånvaro beror på att jag inte har tillgång till internet där jag bor nu. Det är förfärligt hemskt när man är van vid att vara uppkopplad i princip hela tiden och det är väldigt tråkigt att inte kunna hålla samma kontakt med alla där hemma.

Jag bor i en lägenhet här i Cintsa med Steve och Simone och även om vi inte ses så mycket eftersom vi har helt olika tider, så har vi väldigt trevligt ihop.  Lägenheten är stor och fin och har en helt gigantisk balkong med inbyggd grill och utsikt över havet som ligger 2 minuters gångväg bort. Börjar dagarna med en promenad eller joggingtur längs med stranden och känner mig otroligt lyckligt lottad.

Varje gång jag ska använda internet (som dessutom kostar pengar), så går jag till Bucc's (backpacker-stället där jag bott de tidigare gångerna här). De senaste veckorna har det regnat så mycket att det har bildats en flod som normalt sett inte finns där (se bild). Jag bor alltså på vänster sida (norr om husen man ser där), och Bucc's ligger på andra sidan (där bilden är tagen ifrån). När man ska gå hem från Bucc's måste man alltså gå längs med floden på höger sida, bland buskar och snår och sedan gå över stranden och sedan korsa floden. Normalt sett är den inte så djup, men vissa kvällar har vi blivit blöta upp till midjan och fått bära väskorna över huvudet.

På dagarna är det ju ingen fara, men jag tycker det är superläskigt på kvällen när det är fullkomligt kolmörkt. Då ser man ju inte om man är nära att trampa på någon pytonorm (som det finns gott om här), eller gå in i en baboon-spindel eller om det är några hajar i floden (någon såg en minihaj där häromdagen). Ibland skrämmer vi upp varandra så att vi springer hela vägen och kommer hem helt svettiga.


Det har varit spännande att följa spindelbettets utveckling eftersom det ändrar utseende varje dag. Det svarta stora märke som det utvecklade sig till börjar försvinna och jag hoppas att resten är borta snart också.

Olyckligtvis åkte jag på en öroninflammation när det bara var 3 dagar kvar på det andra penicillinet, så nu är jag inne på en ny kur med annat märke. Återigen tackar jag mitt gigantiska reseapotek. Det var värt att släpa det extra kilot!

Julkänslan som ni där hemma pratar om har inte infunnit sig alls. Å ena sidan är det tråkigt, men å andra sidan är det väldigt skönt. Hade det varit det minsta jullikt här hade jag säkert varit jättebesviken över att missa allt. Men när man går runt i sommarkläder i 30 grader värme, så känns det bara fullkomligt malplacerat att se juldekorationer med snögubbar och renar med slädar.

Som sagt, är jag dålig på att höra av mig så vet ni varför. Dock så hoppas jag på att mailskörden inte minskar för det. Jag kommer svara förr eller senare!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Usch vilken läskig väg hem! Lite uppdatering hur det går på jobbet tack :o) Kram //Annika!

Anonym sa...

Vi hörs på facebook, kramar Assar