måndag 17 oktober 2011

Cintsa

Min väderplan föll verkligen helt, eftersom det ju trots allt var ganska hyfsat väder i lördags när jag jobbade, men nu, när jag väl är iväg, så är det blåsigt, ganska kallt och helt igenmulet.

Hursomhelst bor jag just nu på världens coolaste ställe (ja, förutom Palmen i Dubai då ;-)) - ett riktigt bra backpackerställe mitt ute i skogen, vid kusten i en pytteliten, men fin by som heter Cintsa och ligger ungefär 4 mil ifrån East London. Bor i en supermysig liten stuga och kan ligga i sängen och kolla ut över havet (bäst av allt var dock att det redan fanns en krok för att hänga upp nätet i!).

Kom hit igårkväll, hade en riktigt bra kväll i baren (ett glas hyfsat gott vin kostar 9 kr och en öl 12 kr...) med god mat och väldigt trevligt folk. Superskönt att vara lite ledig och leva i den sydafrikanska mentaliteten om att bara "slide through your day". Här i S'Africa, som man säger här, tar man verkligen saker som det kommer och till exempel så betyder "Just now"  inte "just nu" som man kan tro, utan det är bara någon gång senare framöver.

Eftersom vädret är som det är idag, valde jag att gå en 5 timmars hike-tur istället. Det var otroligt vackert och vi hade en väldigt bra dag trots vädret och trots att jag fick se guidens spindelbett han fått på magen. Tydligen måste man åka direkt till sjukhuset om man får ett spindelbett. Och jag som intalat mig hela tiden att spindlar inte alls bits. Fick också lära mig att det är väldigt noga att skaka av kläderna när man varit ute så där, eftersom det finns en vanlig liten giftspindel här som tycker om att krypa in i vecken i kläderna och kan gömma sig där ett tag. Innan vi började gå fick vi också veta att det var ytterst noga att vi kollade vart vi satte fötterna eftersom det finns mycket giftormarna just nu. Men som sagt, väldigt härlig dag trots all denna skrämmande information.




Den där palmen är Aloe Vera! Man kan pressa ut saften från bladen med bara händerna och smörja på bett och allt möjligt.
 Problemet är att det verkar som att vädret kommer vara ännu sämre imorgon, med storm, och det känns kanske inte helt lyckat att ta sin första surfkurs då, så nu får det nog bli uppskjutet ännu längre. Tur att jag ska stanna ganska många veckor till.

Ok, dags att gå och skaka kläder...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är en tuff brud, du, men skaka inte sönder kladerna!
Vilken sandstrand och inte en kotte!/Ulla

Anonym sa...

Shake it baby!/Storasyrran

Anonym sa...

Bra spindelterapi och så lite giftormar, snart kan du åka till Indiana Jones grottorna :)
,eller var det före din tid?
/Ung på 70-talet.