torsdag 20 oktober 2011

Djurparksbesök

Sist vi tog barnen på utflykt tog vi bara barnhemsbarnen eftersom det blir alldeles för många att ta även daghemsbarnen. Därför hade vi planerat en utflykt för dem idag istället (visserligen är det ju några barnhemsbarn med där också). Så idag tog vi 47 stycken barn (varav 2 st utvecklingsstörda och 3 st under 2 år) i tre lass till Zoo här i East London. Ganska många att hålla reda på på 4 vuxna...!

Barnhemsbarnen får trots allt göra lite saker utanför kåkstaden då och då, men flera av daghemsbarnen kommer aldrig iväg någonstans. De flesta har inte sett andra djur än de vilda hundar, spindlar och ormar som finns uppe i kåkstaden, så de tyckte det hela var väldigt spännande. Och bara att få leka på den stora fina lekplatsen var rena rama himmelriket för barnen.
 
 
Vi hade frågat djurparken om vi kunde få ta in barnen gratis, men det fick vi inte. Däremot fick vi lov att bara betala 10 Rand (ca 8 kr) per barn. En summa som egentligen är alldels för mycket när det är så många barn det gäller. Vi hade därför sagt till föräldrarna att de som hade råd skulle skicka med barnen denna summa. Inte ett enda barn hade med sig pengar. Men häromdagen fick vi 200 Rand donerade från en affär i köpcentret, och vi lyckades skrapa ihop till resten också. Vi hade också ringt runt till flera restauranger, däribland McDonalds för att fråga om de kunde donera 47 st hamburgare. Efter nej från flera håll lyckades vi tack och lov få detta ifrån Steers som är en annan hamburgerkedja, och dricka fixade vi själva till alla barn. Att beskriva barnens blickar när de insåg att de skulle få varsin alldeles egen hamburgare, är omöjligt!
 
 
Återigen, det så härligt att se alla barnen få ha roligt i en helt annan miljö och uppleva något som de aldrig varit med om förut.
 
 
Här kommer lite bilder från dagen:
Det tog ungefär 3 sekunder från att vi gick in i djurparken tills barnen var uppe på klätterställningen. Lite annat än skolgården med sin enda gunga...


Ger han mig onda ögat eller flirtar? Hard to tell...



Hahaha, vilken makaber skylt - det såg jag först nu; geten har blivit adopterad av en cateringfirma. Hmm...




Hamburgerdags

Det är jobbigt att vara på Zoo. Niki somnade över bordet, men höll hela tiden ett ordentligt grepp om sin hamburgare.

Tvillingarna Kameron och Kameradin är oskiljaktiga och bor på barnhemmet med sin syster. De ger tummarna upp för lekplatsen. 

Det var inte bara barnen som var trötta när det var dags att åka hem...
I övrigt blev det aldrig någon surfning i helgen, pga vädret, men jag blev helt förälskad i Cintsa (stavas även Chintsa), som på vissa ställen är omnämnt som det bästa backpackerstället i hela Sydafrika. Kan inte vänta tills jag kan åka tillbaka dit igen, för det var så otroligt fint där och jag hade så himla kul, men det blir nog först om 2-3 veckor; de närmsta helgerna är det annat på gång och på lördag ska jag jobba.

Konstigt hur saker och ting ändrar sig; när jag kom tillbaka hit till Gonubie så kändes det helt plötsligt lite mysigt att vara tillbaka i mitt rum, trots att jag tidigare kanske varit lite "avigt" inställd till huset. Börjar känna mig lite stressad också över att tiden går så fort - det är så många fantastiska upplevelser varje dag som jag är så himla glad att jag får vara med om. Fast tack och lov är det ju många veckor kvar än.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle vi kunna donera pengar till utflykt igen eller ett mål mat på någon utfärd? Det är underbart att läsa och se bilderna. Finast var bilden med pojken som sov med hamburgaren i handen tyckte vi som blev alldeles rörda. Vilken fin insats ni gör! Vi är sååå stolta över dig! Kramar Karin med familj

Anonym sa...

Är lite misstänksam mot att lämna kommentarer, då tidigare försök försvunnit ut i cyberrymden. Det är väl som man brukar säga förmodligen "skit bakom skaftet".
Nöjer mig därför att säga att vi är mycket imponerade av att ni, som i princip saknar resurser, kan hitta på så mycket trevligt tillsammans med barnen. Kramar Håkan o Ann-Mari