torsdag 3 november 2011

Inköp och mera djur

Vattentanken är på plats! Tack vare donationerna från er har vi köpt en 20L tank med kran till de stora barnen och en till de små och idag var det invigning. Vi har fått placera den högt upp för att inte barnen ska gå och leka med den, men den fungerade utmärkt och det känns så himla bra att de inte sticker ner sina händer i vattnet längre!

Efter jobbet åkte vi också och gjorde andra inköp för pengarna som har kommit in. Till att börja med köpte vi 70 st plastmuggar (både till barnhemsbarnen och till daghemsbarnen) som vi ska sätta namnlappar på. Fortfarande idag drack alla ur den rosa muggen som är med på bilden, men vattentanken är ju ett steg i rätt riktning så länge. Jag blir helt upprymd bara vid tanken på att hygienen förbättras lite lite!

I övrigt så blev det en hel del skolmaterial för barnhemsbarnen inför nästa läsår, som börjar i januari. Allt för att underlätta att fler barn ska kunna gå till skolan - har de inte det material som krävs får de inte gå kvar. Tanken är att mestadelen av de kvarvarande donerade pengarna som kommit in ska gå åt skolavgifter, skoluniformer och skor till uniformen, som är otroligt dyrt. Barnen får inte gå i skolan utan uniform och alla skolor har olika uniformer och ibland byter de från ett år till ett annat. Eftersom det inte fanns pengar att köpa uniformer till alla förra året hade Agnes suttit och sytt uniformer själv, som var i princip identiska de "riktiga", till vissa av barnen. Hon blev några veckor senare kallad till rektorn på möte, då han sa att det inte var acceptabelt att barnen hade på sig hemmasydda uniformer...

Som sagt så gör vi allt för att få in så många som möjligt till skolan nästa år och eftersom det också kräver att de har skolmaterial köpte vi idag 10 st skrivböcker, linjaler, suddgummin (pennor köpte vi förra veckan), 4 st miniräknare för de i mellanstadiet, samt en mer avancerad för killarna på högstadiet.

Till daghemmet köpte vi en ordentlig pennvässare eftersom det inte funkar idag när alla barnen sitter och väntar på att få sina pennor vässade av oss med såna där små, värdelösa vässare. Det tar alldeles för mycket tid. Vi köpte också fler penslar och en liten whiteboard-skiva + pennor och sudd, som vi kan sitta och öva bokstäver på med barnen en i taget. Detta gör att vi sparar in på både papper och kopiering. Eftersom Duplo Legot var så extremt populärt, även bland de äldre barnen köpte vi nya klossar till småbarnen, så att det ska finnas mer att göra för alla. Alltihop känns som genomtänkta inköp som bidrar till något långsiktigt, så tack till alla som bidragit!



Djurmässigt var det helt enkelt inte en bra kväll igår. Det hela började med att jag hittade vad jag trodde var en söt, liten dock-sko på golvet. Log och funderade på hur den hade hamnat där samtidigt som jag böjde mig ner och plockade upp den. Till min stora chock visade det sig vara en läskig skalbagge. Helt seriöst, hur tänkte jag?! VARFÖR skulle det ligga en docksko på mitt golv?!?! Skärpning!

Sen när jag borstade tänderna hade en av de 10 ödlorna från vardagsrummet letat sig in i mitt badrum. Jag blir lika livrädd varje gång de plötsligt kommer springande över väggen.

Lite senare på natten när jag hade varit uppe och skulle gå tillbaka till mitt rum såg jag fyra tjocka, svarta, läskiga spindelben sticka upp ovanför dörrkarmen till mitt sovrum. Fick mer eller mindre panik och blev totalt handlingsförlamad. Inte var det ju någon vaken heller som jag kunde ropa på. Tänkte igenom mina alternativ, men inget kändes rätt: naturligtvis kunde jag ju inte gå igenom dörren, då hade den ju kunnat hoppa ner på mig och gjorde den inte det då hade den ju kunnat göra det nästa gång jag skulle gå igenom. Alternativt hade den kunnat försvinna någonstans där jag inte visste vart den var och sen bara dyka upp någon gång som gubben i lådan, eller ännu värre, komma in på mitt rum vid ett obevakat tillfälle. Då skulle jag behöva ett nättält som man kunde ha på sig även vid gång! Till problemet hör ju att jag inte heller vet vilka spindlar som är giftiga. Det är ju inte direkt så att jag tänker sätta mig och wikipedia olika spindelarter...

Efter att kallsvettig i femton minuter ha funderat på en lösning kom jag fram till att det enda möjliga (dock ganska olämpliga) alternativet var att gå och väcka Steve, 23 år, som sover i rummet bredvid. Jag kan ju erkänna att jag kände mig något dum när han fem minuter senare, yrvaken och stående på en stol konstaterade att det var en dammråtta som fastnat ovanför dörrkarmen...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud Anna!!!!!! Dammtuss!!!! Du är otrolig! Men kan erkänna att jag blev kallsvettig bara att läsa dina djurhistorier! Kram Annika

Anonym sa...

Du behöver komma och öva på att umgås med dammråttor, välkommen!

grafmonster sa...

Hej!

Din blogg är verkligen helt otrolig att läsa, vi tycker det är jättekul att du gör en sån här grej. Hur kan vi bidra? Kan vi skicka lite pengar som kan komma till nytta? Kan man skicka saker, som pennor eller pyssel?

Ha det bra!

Therese och Björn

Anna sa...

Hej!

Så roligt att höra från er och tack för kommentaren :)

Man kan skicka saker hit, men vad vi märkt är att med postavgiften (som sällan är under 300 kr) så blir det oftast mer för pengarna om man köper sakerna här istället. Dessutom blir det ibland tullavgift för sakerna och då blir det ju ännu dyrare.

Vill ni bidra så maila mig på annahakansson80@gmail.com, så kan jag maila tillbaka mitt kontonummer och se till att pengarna kommer fram och till dit där de behövs mest.

Hoppas allt är bra med er och ha en riktigt härlig helg!

Anna