fredag 18 november 2011

Skor och uniformer

Började dagen med att i chockartat tillstånd gråta en kvart efter att ha sett en jättestor spindel i hallen. Hittills har jag tack och lov klarat mig ganska bra från liknande upplevelser. Min taktik sedan jag kom hit är att (till skillnad från hemma) inte titta mig omkring i rum överhuvudtaget, utan bara gå in och koncentrera mig på det jag ska göra. Den här var dock omöjlig att missa tyvärr.

Idag var vi och inhandlade Toughees, dvs den speciella typ av skor som barnen måste ha till skoluniformen. Trots att vi köpte skorna på motsvarande "Skopunkten", så kostar varje par 170 kr. Det utgör alltså en stor post för Agnes knappa ekonomi, så så här glad var hon idag när jag betalade med era pengar och köpte 14 par skor till barnhemsbarnen som går i skolan.

Vi var också och beställde skoluniformer. Flickorna behöver klänningar och vita blusar och två uppsättningar av varje. De yngre pojkarna behöver shorts och skjorta medan de äldre har långbyxor och skjortor. Även här behövs två uppsättningar av varje. Kostnaden var 200 kr för varje person och vi beställde 14 stycken. Dessa kommer dock inte komma in förrän i januari, men de är nu betalda och beställda, återigen med hjälp av de donerade pengarna. Jag hoppas kunna lägga upp en bild i början på nästa år istället, så får ni se hur de ser ut.

Vi sprang även på en 5L dunk med diskmedel för 35 kronor, så denna köpte vi också. Det är inte alltid de har diskmedel på barnhemmet och dessutom diskar de nästan allt i kallvatten eftersom varmvattnet inte fungerar. Så det kändes också som en bra investering.

Jag vet inte hur många gånger Agnes tackade för allt idag och jag sa hela tiden att det inte var mig hon skulle tacka. Men jag lovade att framföra det - så tack allihop ifrån Agnes!

På vägen hem stannade vi även till på en stor distributionscentral som jobbar med företag såsom Unilever, Johnson&Johnson osv. Bev var innte och förklarade verksamheten och frågade om det fanns något de kunde donera. När hon kom ut hade hon två stora lådor med tvättmedel, sås-pulver och annat som verkligen behövs på barnhemmet (barnen på daghemmet äter varje dag ris med en tunn sås och ett par hackade grönsaker. Ibland räcker inte ens såsen till alla, utan vissa får bara ris.). Det är helt otroligt vad mycket saker folk och företag kan tänka sig att ge bort bara man frågar (och förklarar vad det ska gå till)! De sa också att Bev kunde komma förbi ungefär varannan vecka och se vad de hade att donera.


Det har också blivit bestämt att Angelic här i familjen ska få kejsarsnitt nästa fredag eftersom bebisen inte har vänt sig. Familjen här är lite bekymrad över situationen; eftersom de inte har någon inkomst har de heller inte råd med försäkringar. Det betyder att de skulle behöva betala ca 24 000 kr för en normal förlossning. Tidigt i graviditeten var de dock på sjukhuset och förklarade att de jobbar med volontärarbete och frågade om det fanns någon möjlighet att få priset reducerat. Läkaren sa att han gärna gjorde arbetet gratis, men han påpekade också att det som kostar är allt material man använder - kostnaden för detta var fem gånger så stor som det arvode han tar för det arbete han gör! De räknade i alla fall med att de skulle kunna få hela förlossningen för 2500 kr istället, något som fortfarande är mycket pengar för familjen.

Dessvärre är kejsarsnitt ännu dyrare, framförallt eftersom det går åt mer material, och det också finns risk att Angelic måste stanna på sjukhuset under flera dagar, vilket så klart utgör ännu högre kostnad. Men i vilket fall som helst så slipper de betala de 30 000 kr som det egentligen skulle gått på och vi skämtar hela tiden om att Matt kommer sitta bredvid och ropa "Måste ni verkligen använda de där bomullstussarna också?!" och att de kommer fråga om de bara sy ihop snittet med en fem stygn bara.  Det är nu man inser hur bra vi har det hemma med vår sjukvård.

Idag var jag sista dagen med daghemsbarnen. Åh vad jag kommer att sakna dem! Imorgon ska jag åka till barnhemmet och umgås med barnhemsbarnen för sista gången, innan det på måndag bär av för nya äventyr.

Fick förresten höra om en man i Jo-burg idag som hade kört 206 km/h på motorvägen (tillåten hastighet: 120 km/h). Han fick en bot på 47 000 kr! Han hade nog inte betalat veckosumman till the 5 Rand policeman... ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Återigen en underbar skildring av en händelserik dag. Idag kan man ytterligare en gång somna med ett leende på läpparna efter att ha tänkt mig in i Agnes shoppingtur och såsen som de utan nu kommer att få. Spindeln var säkert en lyckospindel! Kramar/ syster K