tisdag 24 januari 2012

Dag 1 i Kapstaden

Började dagen med en joggingtur imorse nere vid V&A Waterfront och strandpromenaden (gick lite knaggligt eftersom jag fick stanna och läsa kartan hela tiden). Därefter var det dags för Hop-on-Hop-off bussen, som jag tycker är ett alldeles utmärkt sätt att få koll på ett nytt ställe eftersom man får guidning och lite bättre uppfattning om vart allt ligger, hur det hänger ihop och naturligtvis får man också en massa nyttig information. Jag och Tom var de enda som var under 70 år och inte hade fiskehatt på oss. Fast eftersom vissa redan har konstateterat att min mentala ålder är ungefär 65 så passade det mig alldeles utmärkt.

Gick av i fashionabla Camps Bay och åt lunch (enligt utsago har både Brangelina, Leonardo di Caprio m fl hus här, men antingen höll de sig undan just idag, eller så missade jag alla eftersom mina glasögon är kvar i Sverige...) innan vi fortsatte vidare. Kan konstatera följande:


Nej, horisonten är inte sned, det är jag som håller på att
blåsa omkull...
1) Herregud vilken temperaturskillnad det är i vattnet på denna sidan! Det var ungefär 16 grader, således var det en massa folk på stranden, men ingen som badade, trots att det var underbart fint. Detta är att jämföra med de 25° som jag surfade i i Coffee Bay.

2) Japp, det stämmer att det är extremt blåsigt här i Kapstaden (fick värsta Skåne-flashbacks, hu!).

Dagens mål var att inhandla en billig, men fin och praktisk handväska eftersom min nuvarande (plastpåse från mataffären), gått sönder. Jag kom hem med en grön sjal ifrån Indien, så det hela gick så där.

Skulle också byta batteri i min klocka som stannat. Blev helt chockad över hur billigt det var: batteri och själva bytet för 5 SEK! När jag 20 minuter senare fick tillbaka klockan utan att de lyckats få på bakstycket igen kändes det lite mindre som ett kap dock.

Känner mig inte direkt hemma här än, men det känns ändå ganska trevligt och vädret har varit fint. Ikväll blir det drinkar på Long Street som är huvudgatan här i stan.


Äntligen en kille som lyssnar utan att komma med
lösningar (vid närmare eftertanke ser han dock lite uttråkad ut...)!
Dagens ögonbrynshöjare: när jag gick förbi Hästens sängaffär.

Dagens märkligaste: att inte ens jag, som är känd för att alltid gå hysteriskt fort, hinner över gatan när det är grön gubbe. Note to self: det finns bättre ställen att bli gammal eller invalidiserad på.



5 kommentarer:

Eva sa...

Känner att din dag hade varit perfekt för Karin: orientera efter karta, leta efter kändisar och en massa drinkar... Säger inget om killen på bilden...

Anna sa...

Haha, ja undrar verkligen om vi är systrar på riktigt...?!

Anonym sa...

Jaha, det var värst vad bra det gick att lämna kommentarer nu då syster E. Och vad skrattar du åt syster A, det är ju du som är från rymden, det har du själv sagt!

Anonym sa...

Ha, ha, ha, haa!Har kartläsning ingått som utbildning under resans gång? Annars tror jag man kan ta vägen över Oslo
PS. Blir inte du härdad av kommentarerna hemifrån så blir ingen!Men alla vet ju att du är bäst
Puss o kram mamma

Anna sa...

Ok tjejer, det finns nu på print från mamma: jag är bäst! :-) (sorry! PS. Det kanske har med er ålder att göra...?!)