torsdag 26 januari 2012

Utflykt på Kaphalvön

Vilken dag!

Blev upphämtad kl 8 av bussen som jag har biljett för för mitt backpackande. Jag och Chiara, en jättetrevlig italiensk tjej som jag träffade på bussen mellan Wilderness och Stellenbosch (som för övrigt blivit av med sitt enda par skor och därför hade lånat ett par som var ca 3 cm för stora och således har snubblat runt så mycket idag att jag har träningsvärk i magen av allt skrattande för att det sett så roligt ut), hade bestämt oss för att prova på deras heldagsutflykt på Kaphalvön som vi hade hört mycket bra om.

Förutom fantastiska vyer fick vi också cykla genom Cape Point National Park (på väg ner mot Godahoppsudden), se pingvinerna i Simon's Town, promenera upp till fyren på Cape Point och sedan gå ca 30 min till själva Godahoppsudden. Eftersom turen var guidad av en riktigt bra guide fick jag också veta en massa intressanta saker. Bland annat pekade han ut på flera ställen längs med de slingrande bergsvägarna där det stod så kallade "shark spotters" som håller utkik uppifrån hög höjd om det är hajar i vattnet. Idag var det dock väldigt säkert och en grön flagga med en haj var hissad.





Utsikten längs med cykelturen på väg ner till Cape Point.





Vid Godahoppsudden!


På vägen hem stannade vi för att se delfinerna och sälarna och lyckligtvis var det massvis och alldeles nära stranden också. Till på köpet kom det också ett tjugotal babianer, som var helt galna och inte alls rädda av sig (tydligen ganska farliga dock). De satt på folks bilar, försökte sträcka in händerna genom fönstrena för att komma åt mat och en stackars man hade inte låst sin bil medan han gått av för att fotografera delfinerna, så en babian öppnade dörren, hoppade in i baksätet och satt i lugn och ro och åt mannens matsäck (och förstörde interiören på bilen...)!

Vi var tolv stycken på utflykten och det var folk från Australien, Indien, Hawaii, Turkiet, Sydkorea, Tyskland osv. Var inte tillbaka förrän 18.30 idag, och hade sedan middagsplaner med ett gäng kl 19.00. När jag kom hem insåg jag att jag inte hade något som helst minne av att jag låst mitt rum imorse, och inte heller vart jag isåfall lagt nyckeln i efterhand. Tillbringade ungefär 20 minuter med att leta igenom väskan och alla mina fickor 100 gånger, liksom att ringa bussbolaget, allt dock utan framgång. Efter att ha erkänt för receptionen frågade jag i förbifarten om inte någon hade lämnat in nyckeln och då visade det sig att den hängde där på kroken! Jag hade tydligen gått härifrån imorse och lämnat nyckeln i låset!

Men till mitt försvar har det ju varit väldigt lite sånt på sistone, så kanske att jag börjar bättra mig...?!

Imorgon blir det vilodag/pengasparande-dag, dvs stranden. Även dessa måste ju utvärderas för att få en korrekt Kapstaden-upplevelse. Enligt väderprognosen blir det 31 grader och sol, så då kanske till och med det 15-gradiga vattnet kan bli tilltalande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! /K

Eva sa...

Håller med föregående talare, WOW! Så häftigt. Nyckel-problem brukar du ju ha, så det kan väl inte vara en så stor chock!