fredag 13 januari 2012

Port Elizabeth & safari

Igår lämnade jag East London, som tillhör "the Wild Coast" och åkte istället buss 30 mil söderut till PE (ingen säger Port Elizabeth) som tillhör "the Sunshine Coast". Enligt ryktet är Port Elizabeth inte en jätterolig stad, så de flesta åker vidare direkt. Personligen är jag dock positivt överraskad av det lilla jag sett än så länge. PE är också en utmärkt utgångspunkt om man vill åka till några av de stora safariparker som finna här i området.

Som de flesta av er känner till är jag ju ingen direkt djurmänniska, men wow, vilken upplevelse och vilken dag! Nej, jag vet inte vad alla djuren heter och jag kan väldigt lite om dem, men det var verkligen såååå häftigt!

Först åkte vi till Addo Elephant National Park, som är den tredje största nationalparken i Sydafrika. Det var helt okej, men eftersom den är så stor, så såg vi inte så mycket av alla djuren, trots att de har "the big 7" (till skillnad från the big five, innefattar det också vithajar och valar). Eller tja, vi såg ju horder av elefanter (som passerade precis utanför bilen), zebror och lite annat, så att klaga är ju onödigt...

Därefter var det lunch och sedan åkte vi till Schotia som är en privat park där djuren lever vilt (dvs man låter lejonen jaga som de vill, blir djuren sjuka tar man inte dit en veterinär osv).

Under fyra timmar, med start klockan 15 (med stopp på en gård mitt i parken för te och scones) åkte vi runt i en öppen safaribil och såg hur mycket fina djur som helst. Jag är helt chockad över hur nära vi kom djuren. Guiden stängde av bilen och vi satt helt tysta och då gick djuren förbi precis bredvid.


Klockan 19 var det dags för middag i en s.k. lapa långt inne i parken, där det serverades en enormt fin och god middag, med bland annat struts, som tydligen är det fettsnålaste kött man kan äta. Det var dessutom otroligt gott. En timme senare, när mörkret lagt sig körde vi vidare och upplevde då dagens höjdpunkt - lejonen. De gick precis utanför bilen och brydde sig inte alls om oss. Ändå var det liiite läskigt när man tänkte på att de bara hade kunnat hoppa upp och anfalla oss hur och när som helst. Fast det har de tydligen inget intresse av, såvida man inte stör dem eller springer.

Under ca en timme följde vi dem sedan och såg på när de jagade de andra djuren. Som tur är lyckades de aldrig fånga något (då hade jag nog börjat gråta...!), men det var otroligt intressant att se hur strategiska de är, hur de jagar tillsammans och hur de lämnar de små lejonungarna ensamma och sedan kommer och hämtar upp dem.

Är helt lyrisk och känner mig sååå nöjd! Hade så svårt att välja vilken park/vilket guidebolag jag skulle välja (det finns hur många som helst), men känner att jag valde helt rätt och känner att jag fick otroligt mycket valuta för pengarna.

Nu är det dock sovdags eftersom det bär vidare till nästa anhalt redan kl 6.30 imorgon.

Här följer lite djurbilder avsedda framförallt för syskonbarnen (klicka på bilderna för att få dem större). För att undvika diverse påhopp (hrm...) kommer jag inte nämna några djur vid namn, utan låter bilderna tala för sig själva...















 

4 kommentarer:

Bee sa...

Wow vilka fina bilder o djur! Jag e inte heller värsta djurvännen men hade hemskt gärna åkt på safari!

Anonym sa...

Det var verkligen häftigt! Jag hade också gärna varit med. Då hade jag kunnat skriva små lappar till dig med elefant och lejon på
Kram Mamma

Anonym sa...

Så fint! Jag är jätteavundsjuk. Kram Karin

Anonym sa...

Grymt, det vill jag uppleva någon gång.
Vad heter nu den där stora med långa slangen fram... ;) Kram Klas