onsdag 25 januari 2012

Robben Island

Dagens aktivitet var ett besök på fängelseön Robben Island. Naturligtvis otroligt spännande, inte minst eftersom guiden var en fd fånge som satt fängslad på ön i 7 år för "terrorism". Hans berättelser från tiden i fängelset och hur de blev behandlade och levde där var verkligen förskräckliga.


Allt som allt, med båtresor, tog hela turen över tre timmar. För att vara lite kritisk var det väl kanske 45 min av dessa som var intressanta (dvs själva fängelsebesöket), resten var...inget speciellt skulle jag vilja säga. Ur turistmålsperpektiv får det bli 1-0 till Alcatraz.

V&A Waterfront
Spenderade resten av dagen med att flanera i V&A Waterfront, som till skillnad från min åsikt häromdagen ju faktiskt är väldigt trevligt. Det känns lite tråkigt dock att vara vanlig turist nu. Det var så himla roligt att bo och leva med och som alla sydafrikaner och ha vanliga rutiner här i landet. Svårt att förklara, men det har fått konsekvensen att jag nu mest är irriterad på alla turister (och så tycker jag det är så synd att de flesta av dem bara ser just Kapstaden och missar den helt andra fantastiska sidan av landet). Det var mycket mer intressant när det inte fanns en skandinav i sikte på flera månader.

Jag kan också konstatera att klockan (fortfarande utan bakstycke) nu helt har slutat att fungera trots det nya batteriet som monterades in igår. Det var första gången som jag betalat för att få något förstört. Tur i alla fall att det var en "fulklocka" jag hade med mig.

Efter en alldeles för sen kväll igår (det blir fyra av fem getingar till nattlivet på Long Street! Och detta baserat på en tisdagkväll - fantastiskt!) blir det sängen nu, trots att klockan bara är 20.30. Måste ju orka med min fulldagsutflykt imorgon också. Det är jobbigt att vara turist ;-).

1 kommentar:

Anonym sa...

Perfekt, kom hit så kan Astrid förstöra en hel del saker som du gärna kan få betala för. Kram