söndag 22 januari 2012

Stellenbosch & Franschhoek

Ankom hit till Stellenbosch igår och fick kippa lite efter andan på grund av den vidunderliga utsikten när vi kom över bergsryggen vid tiden för solnedgången och såg milslångt bort över hela kusten med och den stora bergskedjan, inlindad i fluffiga moln på högersidan. Jag har inte vetat att det var så bergigt här i området (sydkusten) tidigare, och jag förstår verkligen varför sträckan på väg hit kallas för "Garden Route" nu - grön, tät och fin natur, så långt ifrån Gran Canaria man kan komma. Jag fick verkligen en positiv känsla av området från första sekund.


Idag var det dags för vinprovningstur som innefattade Stellenbosch och grannbyn Franschhoek som också är känt för sin gastronomiska upplevelse. Det var en väldigt trevlig och bra tur och efter att ha besökt fyra vingårdar känns det helt rätt att bo på "Stumble Inn"...

Lite bilder från dagen:




 




Stellenbosch universitet.
När vi kom tillbaka på eftermiddagen gick jag och en fransk tjej och en tysk kille som också var med på turen, på promenad genom Stellenbosch, som är Sydafrikast näst äldsta stad efter Kapstaden och också en av de största studentstäderna med drygt 25 000 studenter. Vi gick bland annat genom universitetets campus (otroligt fint!) och till botaniska trädgården.

Allt här i Stellenbosch är väldigt rent, prydligt och fint - massor med vackra och välskötta planteringar och blommor överallt och i princip enbart vita hus i kolonial stil. Gatorna är kantade med små fina restauranger och caféer. På något sätt påminner det lite om Lund faktiskt. Framförallt känns det som man är i ett helt annat land än vad jag var i de första tre månaderna...


Det jag också har noterat på resan hit är vilken stor skillnad det är från Eastern Cape. Jag hade ju redan hört att Östra Kapprovinsen är den fattigaste, men att det skulle vara så synligt och så tydligt hade jag inte föreställt mig. Till exempel ser man i princip inte alls några liftare (är ju van numera vid grupper av folk som står längs med vägarna med små skyltar), eller folk som springer längs med eller över vägarna, och helt uteslutet är det att se en man komma dragande med en skottkärra med kvistar längs med vägen. Det är också betydligt färre som står på flaket och åker. Bara alla fina bilar indikerar också att det är väldigt stor skillnad, liksom kvaliteten på vägarna. Dessutom såg jag inte en enda kåkstad eller fula hus längs med vägen under gårdagens 7 timmars tur, till skillnad från runt East London där det är ett township var femte minut i princip.

Blir kvar här någon dag till eftersom bussen inte går imorgon igen, men det lär ju knappast gå någon nöd på mig här. Kan behöva vila upp mig lite också och fylla på vattendepåerna efter dagen...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mästerfotografen och mästerskribenten Anna. Du borde få betalt från Sydafrikas turismcenter. Hoppas dock inte att du övar för mycket på vinprovning, för jag har svårt att tänka mig att det är lätt att spotta ut. Kramar syster K

Anonym sa...

Ja,du det är kämpigt att prova viner. Håller med om att det är bäst att du vilar ut
Mamma

Anonym sa...

Prövade du ostar också? De var väldigt tjusiga förpackningar tycker jag. Gud va lyxigt du har det!
Tänkvärt: Ost och vin för dig är ju smasken, medan vi mest har kräk, löss och masken. ;) Gammalt föräldrarordspråk!
/Kram från svåger K

Anonym sa...

"Now you are talking" Nu börjar t o m jag bli avundsjuk på dina upplevelser. Prova vin i Stellenbosch smäller bra mycket högre än en kopp kaffe i Säffle.
Skönt att du snart kommer hem, så vi slipper sitta här och dregla. Kan förresten tala om att vi nu har en dm snö. Kan du tänka dig det? Nej, jag tänkte väl det.
Kram Håkan

Eva sa...

Efter det gamla föräldraordspråket måste jag nog säga att jag föredrar Annas liv just nu...