onsdag 18 januari 2012

Spindeltältkris i Plettenberg Bay

Efter en timmes bussfärd igår kom jag hit till Plettenberg Bay och insåg då att jag lämnat kvar kroken som spindeltältet hänger på, i taket i Storms River, något som orsakade smärre panik. Rände därefter runt som en galning i hettan för att hitta en järnaffär här i byn, och lyckligtvis gav det resultat till slut. Jag har nu också köpt en extra krok ifall att jag skulle vara lika klantig igen.

Det börjar i övrigt bli lite tröttsamt nu med runtresandet att dag efter dag montera upp och ner spindeltältet. Det kräver också viss uppfinningsrikedom eftersom det inte alltid är helt lätt beroende på hur rummet och taket ser ut. I Storms River fick jag använda både tråd, spik och krok, men var mäkta stolt när jag hade fått upp det efter en kvart. Kände mig som vanligt så himla trygg när jag hade krypit in i tältet och stängt öppningen ordentligt. Lade mig ner för att sova, när jag till min stora förskräckelse upptäckte att jag hade stängt in mig i tältet MED en spindel! Och naturligtvis hade jag ju stängt tältet så bra så det var som att försöka ta sig ur en fälla.

Är otroligt arg på mig själv att min spindelkontroll brustit, men det kommer garanterat inte hända igen!

Plettenberg Bay är precis vad jag hade hört att det skulle vara – en fin stad med lyxiga hus och en massa äldre människor som har flyttat hit efter pensionen, ungefär som i Florida. Det känns lite som vilken finare semesterort som helst längs med Medelhavet. Tror det kommer vara lite mer så här vanligt/alldagligt nu för resten av resan, eftersom jag har lämnat ocivilisationen och det mer lantliga på östkusten. Lite tråkigt att inte få uppleva mer av det ”genuina” Sydafrika, men å andra sidan har jag ju sett det redan, så det är väl intressant att se en annan sida av landet också.

Har tillbringat mesta tiden här med att gå runt för att se så mycket som möjligt av staden och jag provade också stranden, som enligt ryktet "är helt fantastisk". Enligt Cintsa-mått var den dock inte alls särskilt speciell. Träffade sedan två trevliga norrmän på hostelet igår, och vi avslutade kvällen med att gå ut och ta en öl tillsammans nere på huvudgatan. Helt otroligt så mycket kul folk man träffar!

Veckans roligaste uppdatering hemifrån är ett citat från systerdotter Lovisa, som precis fyllt 6 år (jag skrattar fortfarande!). Citerar syster K:s mail:

”Lovisa åt sin macka och sa plötsligt: ”Den här mackan var så god så jag hade velat svära.” Vi pratade lite om alternativa positiva förstärkningsord och sedan frågade jag henne vad hon hade velat säga om hon hade fått svära. ”Då skulle jag ha sagt: fy faan vad den här mackan var god!”."

Dags att hoppa på bussen till nästa anhalt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske var det spindeln Sture från burken som hunnit ikapp dig. Du behandlade ju honom väl så han tänkte nog inte hämnas
Mamma

Anonym sa...

Haha, ja Sture var det säkert, den gamle spindelmannen, han drog visst vidare till Sydafrika!

Anonym sa...

sa Karin

Anonym sa...

Kämpa på med ditt spindeltält :o) Kram Annika