lördag 21 januari 2012

Wilderness

Igår förmiddags kom jag hit till Wilderness och ett ställe som heter Wild farm, som alla har pratat om är så himla häftigt och annorlunda, och jag kan inte göra annat än att hålla med. Det ligger några kilometer utanför byn Wilderness, men uppe på ett berg med fantastisk utsikt över byn, havet och den vackra naturen.


Det syns lite dåligt, men ute till höger är havet.




Trädgårdslandet med den underbara utsikten i bakgrunden.

Wild farm ligger avsides och har en massa mysiga små stugor, ett stort trädgårdsland där man får gå och plocka vilka grönsaker man vill och laga mat av, och de har också byggt en dusch där man samtidigt som man blir ren kan njuta av utsikten. Ett mer avkopplande ställe än det här får man nog leta efter.


Det finns väldigt mycket aktiviteter att göra här i området; många fina vandringar, mountainbike-spår och kanoting kombinerat med vandring och besök till vattenfall, varav det sistnämnda jag hade tänkt göra idag eftersom jag bestämde mig för att stanna två nätter här. Idag när jag vaknade visade det sig dock att det ösregnar och är så dimmigt att jag knappt hittade till huset där frukosten serverades. Tråkigt, men samtidigt välbehövt. Det har varit så hett och torrt i området jag passerat den senaste veckan att det har varit restriktioner på allt vattenanvändande. Just här står det exempelvis lappar om att ingen får duscha mer än tre minuter.

Hursomhelst är det ju ingen bra dag alls för att göra någon aktivitet överhuvudtaget. Därför har jag ändrat mig och kommer istället åka buss i sex timmar idag (perfekt resedag) till Stellenbosch som blir mitt sista stopp innan Kapstaden.

Lyckligtvis hyrde jag cykel igår och cyklade ner till den fina och mindre turistiga byn (det tog 10 min ner och 45 minuter tillbaka upp, puh!) och gjorde också ett besök på stranden som är den finaste jag sett sedan Cintsa; milslång med blågrönt vatten, fin vit sand och väldigt lite folk.


Avslutade kvällen med middag på verandan med en gudomlig utsikt, innan det var dags att gå och lägga sig i ett rum som nästan var så djurspäckat som huset hos familjen. När jag väl hade tagit mig upp i sängen och in i spindeltältet var jag så skärrad av alla djur- och insekts sammanstötningar (bland annat en massa konstiga gigantiska flygande saker, flera förfärliga spindlar, en 3 cm stor skalbagge och en groda som kom hoppande över golvet) att jag var kallsvettig och hade allt annat än vilopuls. Nä, på så sätt är det lantliga livet nog inte för mig trots allt...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm.. insektsdjurpark inne! Låter intressant. Du skulle haft med en insektsbok och förstoringsglas så kunde du lärt dig arterna.
Fanns det ingen krok för sänghimlen?
Mor

Anonym sa...

Ser ut lite som Fäbojäntan goes Sydafrika...
Antar att du använder deras grönsaksland väl ;)

Blir det vinprovning i Stellenbosch?

Kram hanna

Anonym sa...

Växte det ketchup i landet? Kramar syster K